منو
  • ابزارهای جستجو
  • بهینه سازی موتورهای جستجو محمد زند

ابزارهای جستجو

ابزارهای جستجو: ابزارهای جستجو

ابزارهای جستجو

Google Search

 

یک موتور جستجو در وب است که تحت مالکیت گوگل قرار دارد. گوگل از راه این وب‌گاه روزانه صدها میلیون دلار دریافت می‌کند و این وب‌گاه در سال ۱۹۹۷ به وجود آمد. دامنهٔ اصلی این سایت در مه ۲۰۰۸ ۱۳۵ میلیون بار بازدید شده‌است. این موتور جستجو بیشترین بازدیدکننده در بین کاربران را دارد. موتور گوگل روزانه چند صد میلیون بار به طرق مختلف استفاده می‌شود. مهم ترین هدف گوگل یافتن متن مورد نظر در میان صفحات وب است. اما انواع دیگر اطلاعات به وسیله قسمت‌های دیگر آن مثل جستجوی تصاویر گوگل، نیز مورد جستجو قرار می‌گیرند. جستجوگر گوگل توسط لری پیج و سرگئی برین در سال ۱۹۹۷ ساخته شد. این جستجوگر به جز جستجوی واژگان، ۲۲ حالت جستجوی دیگر نیز دارد. مثل جستجوی مترادف‌ها، پیش‌بینی هوا، محدوده‌های زمانی (وقت محلی)، قیمت سهام، اطلاعات زلزله، زمان نمایش فیلم‌ها، اطلاعات فرودگاه و .... همچنین مختص اعداد، امکانات ویژه‌ای وجود دارد مانند بازه (70...80)، دماها، واحدهای پول و تبدیل اینها به هم، عبارات محاسباتی  و ... ترتیب قرارگرفتن نتایج جستجوی گوگل بستگی به عاملی به نام رنک (به انگلیسی: Rank)‏ صفحه دارد. جستجوی گوگل با به کاربردن عملگرهای جبر بولی مانند شمول و عدم شمول گزینه‌های زیادی را برای کاربران قابل تنظیم کرده‌ است.


موتور جستجوی گوگل خود به عنوان ابزاری برای آموزش مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار رایگان بوده و برای استفاده های شخصی و نه آموزشی به طور مستقیم کاربرد دارد. یعنی می تواند برای جستجوی شخصی روی مطالب آموزشی و ... بکار رود و به یادگیری کمک می کند. در انتخاب 100 ابزار برتر آموزش الکترونیکی در سال 2011 گوگل رتبه ۱۵ را بدست آورد ولی امسال(2012) به رتبه ۴ ارتقا پیدا کرده است.





Google Archive Search

آرشیوی از رخدادهای و خبرهای تمام کشورها در گوگل است. برای کشور ما از سال 1940 میلادی تا الان موجود است این سایت تمام خبرها از تمام کشورهارا درخود ذخیره کرده است و اين يكي حتي خبرهاي ايران را هم پشتيباني مي كند.



Google Blog Search

اگر می خواهید دنبال موضوع خیلی خاصی باشید . وبلاگها بهترین مکان برای جستو جوی شما هستند به همین منظور گوگل هم امکانی را برای شما بوجود آورده است که فقطدر وبلاگها جستجو کنید.

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA یکی از مهمترین نیازها یی که کاربر در فضای اینترنتی بخصوص در زمینه یادگیری به روش الکترونیکی داره جستجوی مطالب مفید و موثر می باشد در ضمن می بایست مطالب از منبع کامل و مفیدی استفاده شده باشد.اینکه مطالبی را از یک وبلاگ بخواهیم ذکر نماییم، از لحاظ علمی دارای منبع قابل استنادی نمی تواند باشد، ولیکن برای بالابردن اطلاعات شخصی خود اگر در سایت ها پیرامونش به محتوایی دست پیدا نکردیم میتوانیم از این امکان گوگل استفاده نماییم.



Google Code Search

این سرویس در واقع مربوط به سرویس قبلی می باشد که فقط برای جستجو در میان کدها می باشد .
 


Google Coop

برای خود یک موتور جستجوی اینترنتی سفارشی بسازید که متاسفانه باز هم از زبان فارسی پشتیبانی نمی کند .
 

Google Directory

دراین قسمت گوگل وب را بر اساس موضوعات مختلف دسته بندی كرده است كه این كار شما رابرای پیدا كردن مطلب مورد نظرتان بسیار كمك می كند .



Google Experimental

آزمایشگاه گوگل سرچ می باشد که امکاناتی رو به جستجوگر گوگل اضافه می کند در آخرین امکاناتی که گذاشته شد امکان جستجو با کلیدهای میانبرفراهم شد یا جستجوی صدا در ویکی پدیا یکی دیگر از این موارد می باشد.




Google Image Labeler
این سرویس که به نوعی مربوط به سرویس جستجوی عکس گوگل می باشد باایجاد یک بازی کاربران را مجبور میکند تا تگهای مربوط به عکسهای جمع آوری شده توسط گوگل را به طور درست برچسب گذاری کنند برای دانلود نرم افزار مورد نظر شما باید به همین صفحه مورد نظر لینک داده شده بروید .این کار گوگل علاوه بر سرگرمی ظاهری، قدمی در وب 3 است که عکسهایی که تگ می خورن .مشخص می شود مربوط به چه چیزی هستند.



Google Images
جستجوی تصاویر در گوگل می باشد که اخیرا امکانات زیادی به آن اضافه شده است .بدنبال تصاویر مورد نظر پیرامون مطالب و دانستی ها ی خود باشیم می توانیم از این امان گوگل نیز استفاده نماییم . برای تکمیل گزارش کارها، مقالات و.... می تواند مفید باشد.



Google Movies

جستجو درمیان هزاران عنوان فیلم روز دنیا و بدست آوردن اطلاعاتی از آنها فقط بوسیله گوگل انجام می گیرد .

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA این امکان گوگل برای جستجوی فایلهای که به صورت فیلم در زمینه یادگیری و ارتقاء سطح معلومات ارائه گردیده است خیلی بهینه و راحت تر انجام می شود. عاشقان سینما و هنر پیشه ها می توان از این سایت استفاده کنند .


Google Music Search

فرض کنید یک آهنگ خارجی شنیده اید ولی نام خواننده را نمی دانید با این سرویس خیلی راحت می شود پیداش کرد .برای آهنگ های فارسی کار نمی کند!  




Google Scholar

جستجوی علمی گوگل که برای جستجوی مقالات علمی طراحی شده است البته اين سرويس هنوز در مرحله ي بتا مي باشد ولي توصيه مي كنیم كه دانشجويان حتما از اين سرويس استفاده كنند.


Google Special Search

با استفاده از این قسمت می توانید جستجوی خود را به موضوعاتی از قبیل BSD , Apple و Microsoft محدود کنید.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA این جستجو با استفاده از ویژگی های خاصی که دارد کمک می کند تا دقیقا همان چیزی را که به دنبال آن هستید، پیدا نمایید و تجربه خود را در زمینه جستجو  ارتقا دهید.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
Google Trends

در تمایلات گوگل شما می توانید میزان علاقه کارکنان شبکه را در یک موضوعی بررسی کنید با استفاده از این سرویس شما می توانید کشور، شهر و زبانهایی که جستجوی کلمه یا عبارت خاصی درآنها به میزان بیشتری صورت گرفته را مشخص نمایید. شیوه عمل بسیار ساده است. با تایپ کلمه مورد نظر در کادر ظاهر شده و فشردن دکمه Search Trends، گوگل تمام اطلاعات رادر اختیار شما قرار خواهد داد. حتی ترافیک جستجوی مطلب در محدوده زمانی خاص به صورت گراف برای شما نمایش داده خواهد شد و جدیدترین مقالات مرتبط با کلمه جستجو شده نیزدر اختیارتان قرار خواهد گرفت.



 Google Video

جستجوی ویدئو از طریق سایت گوگل در سایت های به اشتراک گذاری ویدئو و دانلود فیلم(مربوط به پخش برنامه هاي TV) اين سرويس از فارسي نيز پشتيباني مي كند.



Google Universities

با استفاده از این قسمت می توانید جستجوی خود را به آدرس وب سایت های مدارس و دانشگاه ها محدود كنید .


Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

این سرویس مجموعه ای موتورهای جستجوی عمودی شامل Public Service Search، University Search، U.S. Government، Linux، BSD، Mac (now defunct) و Microsoft است.



Google wireless

با استفاده از این قسمت شما می توانید با دستگاه ها(كامپیوتر های) دستی خود به موتور جستجوی طراحی شده برای این دستگاه ها دسترسی پیدا كنید.



 Google desktop

این قسمت گوگل با ارائه نرم افزاری برای دانلود که امکاناتی مثل مشاهده وضعیت آب و هوا کشورها حتی ایران و یک فیدخوان دسکتاپی و یک جستجوگر حرفه ای و سریع در میان هارد سیستم شما که همه کارتان خیلی سریع انجام می شود و همچنین امکان جستجو در گوگل از طریق دسکتاپ شما امکان پذیر می باشد. براي استفاده درست وسريع ازاين نرم افزار بايد 24 ساعت از زمان نصب اين نرم افزار گذشته باشد تا بتواند تمام هارد شما را ايندكس كند و در جستجو سريعتر عمل كند. این سرویس برا ایرانیان بسته است.



Google Catalogs


جستجو و نمایش كاتالوگ های اینترنتی كه از طریق ایمیل رد وبدل می شوند.



Google Suggest

پیشنهادگوگل سرویس است که وقتی شما در حال تایپ عبارتی برای جستجو می باشید این سرویس بصورت اتوماتیک با سرورهای گوگل ارتباط برقرار می کند و کلماتی را به شما پیشنهاد می کند تا مورد جستجو قرار دهید این قسمت از گوگل مثل بیشتر سرویسهای گوگل از تکنولوژی Ajax بهره می برد و اين یکی از دلایل سرعت این سرویس می باشد پیشنهاد گوگلی درمرورگرهای اینترنت اکسپلورر 6 به بالا – نت اسکیپ 1.7 به بالا – سافاری 1.2.2 به بالا – اپرا 7.54 به بالا –فایرفاکس 0.8 به بالا در صورتی که جاوا اسکریپت روی مرورگر شما فعال باشد و اجازه دریافت کوکی ها داده شود فعال می شود .


Google Flight

گوگل سرویس جدیدی با عنوان بالا را معرفی نمود که کاربران را قادر می سازد به اطلاعات پروازی خطوط مختلف دسترسی پیدا کنند و در آنها جستجو نمایند. کاربران با تایپ دو شهر یا نام دو فرودگاه در باکس جستجوی صفحه گوگل به دو باکس دیگر برای وارد کردن تاریخ های رفت و برگشت پرواز دسترسی پیدا می کنند. به نظر می رسد که گوگل این سرویس را برای مقابله با سرویس های Travel یاهو و ماکروسافت انجام داده است اما هنوز در مرحله آزمایشی می باشد.



Google History

هر کاری از اولین روزی که با اکانت ایمیل خودتون وارد صفحات گوگل شدید و جستجوهاتون رو باگوگل انجام دادین الان می توانید ببینید و یا حذف کنید و یا اگه قبلا آدرس یه سایت رو داشتین که الان ندارید می تونید با این سرویس سریعا پیدایش کنید.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA داشتن تاریخچه ای از جستجوها در فضای ینترنت برای فردی که از طریق یادگیری الکترونیکی برای بالابردن سطح معلومات خود است مفید می باشد. خصوصا در مواردی که مقالاتی را جستجو نموده ولیکن آدرس سایت منبع را ذخیره نکرده باشد، در این تاریخچه گوگل تمامی آدرسها ذخیره می شود و به کاربر ارائه می دهد.

25 نظر

  • محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب

    ارسال آرشیو محتوا

    • محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب

      محتوای ارسالی از آرشیو 1393

به صفحه اول خوش آمدید